Elektronski račun
Zakonom je omogućeno pravnim licima i preduzetnicima da svoje fakture izdaju u papirnom ili elektronskom obliku.
Pozabavacemo se detaljnije sta je zapravo elektronski račun i indentifikacija računa.
Račun koji je izvorno nastao u elektronskom obliku, kao i račun nastao digitalizacijom (konverzijom dokumenata iz papirnog u elektronski oblik npr.skeniran račun) takodje ne mora biti potpisan elektronskim potpisom već je dovoljno da sadrži “indentifikacionu oznaku”.
Ukoliko prilikom izdavanja računa pravno lice koristi identifikacionu oznaku, umesto potpisa, internim aktom je dužan da uredi ko je odgovorno lice, odnosno lice koje je ovlašćeno za izdavanje tih računa , kao i šta se smatra inedtifikacionom oznakom.
Indentifikaciona oznaka je svaka oznaka koja jednoznačno odredjuje, odnosno upućuje na odgovorno lice – lice koje je ovlašćeno za izdavanje računovodstvene isprave.
Pod odgovornim licem smatra se:
lice koje je ispravu sastavilo
lice koje je ispravu kontrolisalo
lice odgovorno za nastalu poslovnu promenu
Prema mišljenu Ministarstva finanasija RS, br.430-00-374/2015-16 od 1.10.2015god kao indentifikaciona oznaka može se koristiti: potpis, faksimil, ime i prezime, elektonski potpis, kao i kombinacija pomenutih oznaka (npr. ime i prezime + potpis)
Zakonom nije predvidjena obaveza pravnog lica da svoje sadašnje i buduće poslovne partnere obaveštava o prelasku na elektonsko poslovanje.
Elektronski dokument koji je izvorno nastao u elektronskom obliku smatra se originalom.
Kopija elektronskog dokumenta na papiru izradjuje se štampanjem spoljne forme elektornskog dokumenta I mora sadržati sledeće elemente:
da je kopija verna originalu
da je potpisan od strane primaoca računa u skladu sa internim Aktom
navod gde se čuva original dokument
Svaki primljeni elektronski dokument smatra se posebnim dokumentom, osim ako je više puta primljen istovetan dokument i primalac je znao ili je morao znati da je reč o istovetnom dokumentu.
Potvrda o prijemu elektronskog dokumenta je dokaz da je taj dokument primljen od strane primaoca.
Potvrdu o prijemu izdaje primalac ili pružalac usluge elektronske dostave i ona može biti sačinjena u formi elektronskog dokumenta.
Svaki primljeni elektronski račun se čuva u elektronskoj formi na jasno definisanom mestu/folderu.
Dostavaljanje elektronskog računa podrazumeva da isti odštmpani primerak je zapravo kopija na kojoj treba navesti da je verna originalu, potpisana i da se čuva na jasno definisanom mestu koje je odlukom o čuvanju elektronske dokumetacije definisano.
Shodno tome treba na fakturi navoditi I elektronsku adresu koja je registrovana u APR.
Sadržaj računa jadnako kao i kada je se račun izdaje u papirnom obliku treba da bude u potpunosti zadovoljen i da je u skladu sa Zakonom o PDV i da sadrži sve osnovne elemente kao i do sada. (naziv, adresu, PIB, mesto, datum prometa i sl.)
Čuvanje elektronske dokumetacije je uredbom definisano, tako da je potrebno doneti Odluku kojom će jasno biti definisano na koji način i gde se tačno skladište i čuvaju fajlovi.